17. června 2010

7 rad jak vytvořit soutěžní, virální nebo soutěžně-virální video

Před rokem mBanka (dej jí pánbůh věčnou slávu) vyhlásila soutěž o nejlepší video / rozhlasový spot a reklamní plakát. Protože jsem prý soutěživý typ, rozhodl jsem se účastnit. Ačkoliv jsem neměl jasnou představu, došel jsem pomocí logický kroků k malé a užitečné kuchařce, která se může hodit i Vám -ať už tvoříte videa do soutěží nebo chce udělat svůj první virál.

Jednotlivé kroky ukážu na konkrétním příkladu. S tímto videem jsem se nakonec účastnil a ve velmi těžké konkurenci (uplně stačí když je tam talentovaný @kryspin,) jsem se umístil na druhém místě. Celková doba natočení proběhla během 2h v jednom pátečním odpoledni (pokud chce kdy podívejte se do deníčku kdy hořil levý blok Výstaviště +/- 1den)


Výslední video


Zahlasujte prosim pro mé soutěžní video Užij si Prahu v 272 sekundách do pátku 18.6. (takže raději teď :) na http://www.metrovideochallenge.com/cz/gallery/vote
Děkuji



1) Video musí mít originální hudbu / neohranou hudbu
To je téměř základem. Ačkoliv člověk vnímá 80% obrazu a pouze 20% zvuku (hudby), pro delší zapamatování je hudba nezbytná. Zpětně si dokážete vybavit dle hudby o jakou šlo reklamu - to že by vám někdo řekl reklamu a vy byste mu zapěli hudbu příliš nehrozí. Jako nejlepší zdroj mi slouží rádio (v mém případě ExpresRadio), last.fm a náhodné pouštění hudby na YouTube. I když se vám líbí U2, Red Hot Chilli Pepers nebo Eve and Venceslav, raději objevte nějakou neznámou - dodá daleko lepší atmosféru, a The white orchidi už zná přece jenom každý.
  • Já jsem vybral norskou skupinu Royskopp

2) Zapracujte na detailech

Ačkoliv detaily nejsou na první shlédnutí vidět - pamatujte že celek se skládá právě z těchto malých, zdánlivě neviditelných částic a to je právě to co může z Vašeho díla udělat unikátní - nesčetněkrát koukatelné video
  • do adresního řádku jsem dal zdánlivě pravdivou URL adresu (ssl128.iphone.mbank...)
  • grafika koresponduje s webem mBanky



3) Udělejte něco navíc
To že chcete natočit video potřebujete nějaký nástroj - kameru a nůžky (pokud budete i střihat). Jenže v dnešní době to nestačí a často těchto kroků/nástrojů potřebujete více. Já jsem naprogramoval webovou aplikaci, která se v mobilu chová jako nativní (ikonka na ploše, design, podpora drag&drop). Možná tato část na vymýšlení a realizaci Vám sebere nejvíce energie.



4) Zanechávejte odkazy / personalizujte

Videa na webu jsou často dost neosobní, proto jsem využil dávku personalizace. Aplikace mě přivítá Vítejte Ivane. Dále zanechávejte odkazy, které pochopí jen cílová skupina - má to svoje kouzlo :)


5)Inspirujte se z jiných oborů / firem
Položte si otázku jak by danou věc řešil někdo konkrétní. Mě napadlo jak by vypadala aplikace na iPhone pro výběr peněz - kdyby ji designoval Apple. Tak určitě by člověk nepsal číslovku jen byl namačkal finance které potřebuje.



6) Ještě špetku humoru
Každé video musí být originální nebo něčím zajímavé - častokrát se děje podle toho jak je video vtipné nebo zvrácené. Taková na internetu moji úspěch. Ten humor mi je asi blíže :) , tak jsem rozhodl proto aby z mobilu bylo možné vybrat peníze.




7) Propojte online a offline svět
Poslední a možná nejdůležitější krok. Možná tento příklad hodil i k tomu "vytvářejte odkazy". Na papír jsem nakreslil papírovou kontextovou reklamu, jak by vypadala na  Google. Pojmenoval jsem jako Sponzorované odkazy, snažil jsem se zvýraznit tučně "hledané slovo" - účet a použil i odpovídající barvy.
Za dobu existence videa a zpětných vazeb tento odkaz dokázala poznat pouze jedna osoba (omlouvá ji že pracuje v oboru :))




To bylo sedm rad (jestli se ptáte proč 7 - tak nehledejte nic mystického, prostě to tak vyšlo)
Adresu pro to hlasování je zde ;) http://www.metrovideochallenge.com/cz/gallery/vote


Zajímá tě více?

2 komentáře:

  1. Taky jsem chtěl napsat jakýsi podobný článek, ale minule mi to s výrobou spotu pro mBank nevyšlo, tak jsem to letos vynechal. :)
    Btw. Good luck!

    OdpovědětVymazat
  2. Skoda tej kvality videa, chcelo by to dobre osvetlenie, kameru, etc.

    OdpovědětVymazat