13. května 2008

Úvod k serii článku o ČVUT FEL STM

Nedávno mě potěšil email s dotazem, zda bych nenapsal něco o mé škole (nedávno = čti "před 3 měsící"). Pořádně jsem nevěděl jak to celé pojmout, rozhodl jsem se nakonec vydat sérii článku s obsahem jednotlivých semestrů + nějaké ty aktuální perličky a zajímavosti, které by Vás běžné čtenáře mohli zajímat.

Po střední škole jsem chtěl jí na ekonomoku nebo fakultu elektrotechnickou Českého vysokého učení technického. Nakonec jsem se rozhodoval "srdcem" a do Dejvic mě to lákalo více než na Žižkov.

Byl jsem přijat na nově otevřený studijní program Softwarové technologie a management (STM), který narozdíl od stavajícího programu Elektrotechnika a Informatika, nabízí daleko méně elektrický předmětu, dává přednost počítačovým záležitostem s doplněním manažerských znalostí. Pro mě ideální volba.

Bylo planováno otevřít program pro 200 lidi, jenže samotná fakulta neodhadla zájem a ačkoliv STM nikde moc neinzerovala (v přehledu programů vysokých škol vycházející u novin) jenom žádost o přijetí bez přijímacího řízení projevilo více než 800 studentů (které nešlo odmítnou, tím by se porušily podmínky pro přijetí) a na přijmací řízení se hlásilo přibližně stejný počet. Celkem 1600 studentů chtělo studovat STM...

Nakonec byli rychle navýšeny kapacity (vemte si že můžete dostat od státu 5 korun nebo 30korun) a program se rozjel. Často jsou vidět "porodní bolesti" v podobě nepřipravenosti předmětů, nenavazující či redundantní látka, nedostatek místnosti/cvičících, ale oproti tomu nabizí kvalitní vzdělání těm kteří chtějí.

Program STM nabízí čtyří studijní obory:
  • Inteligentní systémy
  • Manažerská informatika
  • Softwarové inženýrství
  • Web a multimedia
Inteligentní systémy
Je hodně zajímavý obor. Řekl bych nejzajímavější, také bych řekl nejtěžší. Je zde hodně matiky, která se aplikuje na konkrétní věci. Tento obor jsem ihned odsunul, protože na tento typ "vymýšlení" nemám prostě buňky. Studenti si hrají s roboty, ověřují své výpočty v praxi. O absolventy se firmy perou a to doslova.
Pokud bych měl volné pole působnosti (tedy žadné zkušenosti s ničim z nabizených oborů) a měl odvahu asi bych šel sem. První rok se hlásilo 18 lidi, dnes jich zbývá 12. Letos otevřeli kapacitu na 100 lidi, očekává se že se sem "přelijí" studenti z oborů, kam chtějí ale nedostanou se.
Jde o takové rodinné prostředí. Kamarád tam studuje a moc si to pochvaluje.


Softwarové inženýrství
Jak už z názvu napovídá, bude se zde jednat o vše z oblasti programovaní. Zde vidim jak hlavní výhodu, trochu se profilovat jako analytik či programátor. Je to hodně o programování, je to druhý nejtěžší obor. Je zde přibližně 140 lidí. Toto jsem vyškrtnul protože jsem zjistil, že kdybych se věnoval programování daleko více, tím více by mi bylo znechuceno (baví mě programovat pro radost).


Manažerská informatika
Toto je takový krásný program. Studentů je zde 80 a na všech je vidět jak se všichni profilují (nebo chtějí) na budoucí řídící pracovníky - manažery. Učí se zde hodně ekonomiky, tedy věci které si musíte spíše pamatovat než odvodit. Na tento obor jsem chtěl jít,ale nakonec jsem ho vyřadil. Nevim jestli ekonomickou stránku učí lépe, kam jsem nechtěl jít, takže jsem nakonec rozhodl jinak.

Web a multimédia
Tento obor se stál mým vítězem. Spojuje vše co mě baví. Pokud by byl obor Web, a druhá možnost Multimedia, asi bych se rozhodoval težko, ale takhle to vyšlo parádně. Obor patří s Manažerskou informatikou k té jednoduší polovině. Nejspíš to bude asi tím, že grafické/multimediální aplikace jsem už někdy v minulosti ovládal. Tvorbě webů jsem se také věnoval, takže jsem si razantně rozšířil moje vědomosti. Je zde nejvíce studentů, je zde taky hodně studentů, zhruba 140.Pracuje se zde v grafický programech, (bitmapa, vektor, dtp, TeX, 3d), tvoří se webové stránky (html,javascript,php,mysql,xml java servlety,atd), programuje (!!) počítačová grafika (opengl) a počítačové hry.

Příští článek bude o předmětech prvního semestru a jejich zhodnoceni.
Do komentářů pište co Vás zajímá.



Zajímá tě více?

3 komentáře:

  1. Díky za článek a určitě pokračuj! ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, ja si nemyslim, ze by SW inzenyrstvi bylo nejak vyhradne o programovani... Jako mame navic C++ a v 4. semestru hlacvne predmety orientovany na oop navrh, ale ze by z tebe delali takovou tu cviceniou opici java jak naznacujes, to mi neprijde... Na to, aby clovek byl programatorem java/xhtml/css/php/c/xSQL (atd., vis co myslim) nepotrebuje mit VS, staci si precist par knizek. Pokud ale chces soft navrhovat na "nadprogramatorske urovni" tedy objektovy navrh implementace, je asi potreba urciteho nadhledu, cimz mam na mysli schopnost analyticky uvazovat a ne drtit kod.

    OdpovědětVymazat
  3. swa:
    Jsem rád za tvůj komentář, chtěl jsem porovnat s ostatními, že je tam daleko více programování. Taky jsem psal z mého pohledu, ne jak to dopravdy je. Stejně diky za odezvu, která může někomu pomoci při rozhodování...

    OdpovědětVymazat